Τρίτη, 10 Ιουλίου 2012

Καθώς ο άνθρωπος προχωρεί...Ετήσια παιδαγωγική-εικαστική έκθεση


Ο άνθρωπος από την στιγμή  που γεννιέται, προσπαθεί να προσδώσει
νόημα στη ζωή του και να δώσει απαντήσεις σε θεμελιώδη ερωτήματα για
την ζωή , τον θάνατο την αγάπη, τον έρωτα.
Και καθώς...ο άνθρωπος προχωρεί... και ο χρόνος κυλάει, εκείνος
εκπολιτίζεται φροντίζοντας συγχρόνως να αφήνει τα ίχνη του σε τοιχογραφίες, γλυπτά , αγγεία ,  κτίσματα , επιγραφές αλλά και σε κείμενα.
Η τέχνη λοιπόν συνέδεσε τα διαχρονικά ερωτήματά του ανθρώπου με
εκείνα   του σύγχρονου, γεφυρώνοντας έτσι το χάσμα που θα μπορούσε να
δημιουργήσει ο χρόνος. Έτσι σιγά σιγά δημιουργήθηκε η φιλοσοφική ταυτότητα. Αυτός ο «μικρός» αγωνιστής, ο «μεγάλος» άνθρωπος, από πολύ νωρίς θέτει  τα ίδια ερωτήματα που έθεταν οι άνθρωποι από καταβολής κόσμου.
Αθηνά Κλάδη



Πάνω στο χθες χτίζεται το σήμερα.
 
Μέσα από το παλιό προκύπτει το καινούργιο. Και όλα αυτά συμβαίνουν σε εκείνον τον τόπο που ονομάζεται «πολιτισμός» (ετυμ. "πολίτης" / "πολίτης" (ετυμ. "πόλις"). Αυτός ο «μικρός» αγωνιστής ο «μεγάλος» άνθρωπος, σ’αυτόν τον τόπο  κινδυνεύει  λιγότερο γιατί βρίσκει διεξόδους, καταπολεμά τους φόβους του δεν αποξενώνεται, δημιουργεί συμμετέχει και εκφράζεται.
Μέρος αυτής της εξελικτικής πορείας του ανθρώπου  παρουσιάστηκε στις 15 Ιουνίου 2012  μέσα από τα εκθεσιακά έργα των παιδιών του σχολείου μας. 

Κάθε φορά που δίνεται  η δυνατότητα στα παιδιά να εκφράζουν τα συναισθήματα τους μέσα από εικαστικές δημιουργίες, τους παρέχεται ταυτόχρονα και η δυνατότητα να ανακαλύπτουν τον εαυτό τους. Εξελικτικά το παιδί από 1 έτους έως 6 χρονών καταπιάνεται  με διάφορα υλικά με διαφορετικούς στόχους κάθε φορά  ,ένα από αυτά τα υλικά ειναι το χώμα και η άμμος.
Η ιστορία με το χώμα, τον πυλό και την άμμο ξεκινά πριν από τον άνθρωπο.
Πουλιά  και ζώα κατασκευάζουν με πηλό τις φωλιές τους.

Η πλαστική είναι μια από τις αρχαιότερες τέχνες.

Αυτό που θέλαμε να είναι ξεκάθαρο στην έκθεση, είναι το πώς μια ιδέα του παιδιού σχεδιάζεται από το ίδιο και στη συνέχεια υλοποιείται ,ανακοινώνεται, καταγράφοντας με αυτόν τον τρόπο την συμμετοχή του στην κοινότητα.

Ηλικίες 1-3 ετών


Σε αυτές τις ηλικίες, το  παιδί ενδιαφέρεται για προπλαστικά  υλικά (άμμο, πηλό, ζυμάρι, πλαστελίνη). Αυτά τα υλικά αλλάζουν μορφή και  γκρεμίζονται εύκολα.Το γκρέμισμα και η διάλυση  βοηθούν το μικρό παιδί στο να μην αναλλάβει την ευθύνη απέναντι σε αυτό που φτιάχνει μιας και που το ίδιο, δεν ενδιαφέρεται  για το αποτέλεσμα του έργου του ,αλλά για την διαδικασία της ανακάλυψης των ιδιοτήτων του ίδιου του υλικού.Το υλικό μετασχηματίζεται καθώς το παιδί ενεργεί πάνω του.Και σε κάθε στιγμή αυτού του μετασχηματισμού αναπτύσσεται ένας διάλογος μεταξύ του υποκειμένου και του υλικού.
Στην ίδια ακριβώς λογική (δημιουργία διαλόγου) στηρίζεται η αναγκαιότητα της δημιουργίας παιδαγωγικών εγκαταστάσεων που ενεργοποιούν το παιδί ώστε να αξιοποιεί όλες του τις αισθήσεις.
                                                           
 Λ.Μακρή
Υπεύθυνη Μεταβρεφικού τμήματος


Ηλικίες 3-4 ετών

Σε αυτή την ηλικία, το παιδί αρχίζει να παίζει με τις μορφές . Στην εικαστική γλώσσα  οι εικαστικοί θεωρούν οτι το παιδί έχει περάσει πλέον από το στάδιο του ίχνους ,της κηλίδας,του μουτζουρογραφήματος και τώρα μπορεί  πια να διασταυρώνει μια κάθετη με  μια οριζόντια γραμμή μέσα από ρυθμικές κινήσεις. Σ’αυτή την ιδέα ανάπτυξης και εμπλουτισμού  της κιναισθητικής δυνατότητας, κινήθηκαν τα εξής σχέδια εργασίας της ομάδας του προ-προνηπίου:"Ο Πέτρος και ο λύκος",  "Χρώμα –  Ρυθμός –Κίνηση"  που υλοποιήθηκαν  σε συνεργασία με την εικαστικό μας Κα Έλενα Παπαδοπούλου και τον μουσικό  μας  Κ. Γιώργο Χαρωνίτη.



Το υλικό από τη μια, όπως το διαφορετικό χαρτί σε μέγεθος ,σε σχήμα ,σε υφή, καθώς και το διαφορετικό υλικό, όπως μολύβι, κάρβουνο , νερομπογιά , μέταλλο , χρήση πινέλου και η μουσική απο την άλλη,  κινητοποιούν το παιδί-«καλλιτέχνη» και του δημιουργούν  συγκινήσεις. 


Κινητήριος δύναμη, η συγκίνηση που παίρνει καθώς εκφράζεται και μετατρέπεται σε  χαρά δημιουργίας,  όταν δανείζεται την ρευστότητα, την πλαστικότητα  και την δυναμικότητα  του υλικού. Η επεξεργασίου του ακατέργαστου υλικού αποτελεί το θεμέλιο λίθο της επιθυμίας του  για γνώση.
                                              



Ε.Καμάρα-Κ.Φώτου
Υπεύθυνες ομάδας προ-προνηπίου

Ηλικίες 4-6 ετών

Η εξέλιξη του ανθρώπου

Μια φορά και έναν καιρό ήταν ο Άνθρωπος 



Το τελευταίο μέρος της έκθεσης, περιλάμβανε τα έργα των μεγαλύτερων παιδιών του σχολείου. Μικρά σύνολα από εντυπωσιακές δημιουργίες,από τολμηρές συλλήψεις, από πρωτότυπες ανακαλύψεις αποτέλεσαν το φόντο ενός μεγάλου πίνακα ζωγραφικής.
Τα ατομικά έργα των προνηπίων και των νηπίων είναι μοναδικά, αφού τα παιδιά προσπάθησαν να αποδώσουν με σαφήνεια, τα όσα είχαν στο μυαλό τους. Δεν εγκλωβίστηκαν γύρω από το ερώτημα τι είναι σωστό και τι όχι,αλλά προσάρμοσαν τις ιδέες τους στις πραγματικές συνθήκες.
Το αποτέλεσμα ήταν αρεστό πρώτα στα ίδια τα παιδιά μιας και που βλέπουν την αρχική τους ιδέα σε εφαρμογή.
Το παιδί, ένας μεγάλος αγωνιστής, παρατηρεί, σχεδιάζει, ερευνά, πειραματίζεται,ερμηνεύει και αποδεικνύει...
Το σχολείο, ενισχύει κάθε τι που αρμόζει σε αυτή την ηλικία των παιδιών. Τώρα πια είναι έτοιμα να ανακοινώνουν τις σκέψεις τους, να επιχειρηματολογούν, να κρίνουν και να κρίνονται, να διαχειρίζονται σωστά τον χρόνο τους. Μέσα απο το έργο τους λοιπόν, ισχυροποιείται η υποκειμενική τους διάσταση. 

Με μεγαλύτερη επάρκεια εργαλείων και νοητικών μέσων,εύκολα μπορεί να
διακρίνει κανείς όλη  αυτή τη διαλεκτική πορεία ανάμεσα στα υλικά και τις δυνάμεις που τα διέπουν ,μέχρι την τελική υλοποίηση μιας  κατασκευής.



Έτσι λοιπόν μια πρώτη γνωριμία με τις επιστήμες(μηχανική,αρχιτεκτονική,
μαθηματικά) έρχεται εύκολαμέσα απο τον ελεύθερο πειραματισμό και τον επανέλεγχο των δεδομένων. Με αυτό τον τρόπο, δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά, να καταλήγουν  σε ορισμούς
και συμπεράσματα.

Ζ. Μουζάκη-Υπεύθυνη ομάδας προνηπίων
Κ.Πανάγου-Υπεύθυνη ομάδας νηπίων.

Για την υλοποίηση της έκθεσης εργάστηκαν:

Αθηνά Κλάδη
Κούλα Πανάγου
Ελένη Καμάρα
Λίτσα Μακρή
Ζωή Μουζάκη
Νάνσυ Πάτσου
Κλεοπάτρα Φώτου
Μαρίκα Παπασάβα
Βαγγέλης Πανταζής
Διονύσης Γκούσκος
Γιάννους Πάνους
Έλενα Παπαδοπούλου
Γίωργος Χαρωνίτης



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου