Τρίτη, 16 Απριλίου 2013

Ο Μαθηματικός Κος Άρης Μαυρομμάτης στο σχολείο μας

Το σχολείο μας, με μεγάλη χαρά,  υποδέχτηκε πριν λίγες μέρες τον κύριο Άρη Μαυρομμάτη, μαθηματικό, ο οποίος μας μίλησε για  το πώς οι γονείς μπορούν να ενισχύσουν την περιέργεια των παιδιών γύρω από τον  κόσμο των μαθηματικών. 

Από τη γλώσσα στα μαθηματικά και από τα μαθηματικά στη γλώσσα.
Είναι άραγε μύθος πως ένας μαθητής μπορεί να είναι καλός μόνο σε ένα απο τα δύο;
Ο κύριος Μαυρομμάτης, μας απέδειξε ότι αυτό δεν ισχύει όταν από την προσχολική κιόλας ηλικία ο γονιός επιλέξει τη θέση του συνοδοιπόρου και όχι του παντογνώστη.



Για τον ακριβή τίτλο της διάλεξης και την ημερομηνία, δείτε εδώ
 



Ο κύριος Μαυρομμάτης στην αρχή της ομιλίας του, τόνισε πως τα μαθηματικά, δημιουργήθηκαν από ανθρώπους και άρα οι άνθρωποι θα πρέπει να τα κατανοούν.
Δυστυχώς, οι εποχή που ζούμε είναι τέτοια που πολλές φορές το πρόγραμμα  της διδακτικής ύλης  οδηγεί γονείς και εκπαιδευτικούς στο να βλέπουν γύρω από τα μαθηματικά χρονοδιαγράμματα, τύπους και κανόνες. Έτσι, μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί ενίοτε, αποπροσανατολίζονται απο αυτό που το ίδιο το γνωστικό αντικείμενο υπαγορεύει χάνοντας θεμελιώδη ερωτήματα τα οποία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πιο δημιουργικούς και γιατί όχι πιο…διασκεδαστικούς δρόμους. 

Η ουσία και το περιεχόμενο των μαθηματικών βρίσκονται στα σημεία που η λογική και η φαντασία συμπορεύονται. Οι γονείς θα πρέπει να παραμένουν διαθέσιμοι όχι μόνο για να απαντούν στα ερωτήματα των παιδιών τους, αλλά στο να ενθαρρύνουν για να χτίζονται νέα ερωτήματα.



από την ομιλία του κυρίου Μαυρομμάτη…


Για  πολλούς από εμάς, στις διαδρομές μας ανάμεσα στη σχολική ύλη και στην εμπέδωση της, υπήρξαν  εμπόδια. Ακολουθήσαμε στερεότυπα που βάζουν την ταμπέλα του «δύσκολου μαθήματος» στα μαθηματικά και έτσι οι «γέφυρες»  κόπηκαν!
Αν ο γονιός πιστεύει πως τα μαθηματικά (ή όποιο άλλο μάθημα) δεν εμπεριέχουν διασκέδαση, δημιουργικότητα και πως η φαντασία με τη λογική δεν συμβαδίζουν, τότε αυτό  μεταφέρεται αυτόματα  και στο παιδί.


Είναι σημαντικό να καταλάβουμε πως κάθε παιδί είναι μοναδικό. Κάθε σχέση παιδιού με γονιό είναι μοναδική και ως τέτοια πρέπει να την λαμβάνουμε υπόψη. Οι συγκρίσεις ανάμεσα στο παιδί μας και σε άλλα παιδιά, ακόμη και ανάμεσα σε αδέρφια, οδηγούν σε λανθασμένα πρότυπα.


Ο συντηρητισμός δεν βοηθάει. Δημιουργεί δεσμεύσεις. Πρέπει να δημιουργηθούν ουσιαστικοί κώδικες επικοινωνίας ανάμεσα σε παιδί και γονιό και ο ένας να παρασύρει τον άλλο. Ο Αϊνστάιν είχε αναφέρει πως  η φαντασία είναι σημαντικότερη από τη γνώση. Τα παιδιά δεν γεννιούνται γνωρίζοντας αριθμούς, αλλά έχουν διαθέσιμη την φαντασία τους, την περιέργειά τους και πείθονται από δράσεις-πράξεις και όχι από λόγια. Οι γονείς λοιπόν καλούνται να παίξουν μαζί τους και να ενισχύσουν αυτή τους την περιέργεια.
Παιχνίδια σε σχέση με το χώρο γύρω μας, αντιστοιχίσεις (πάρε τόσα, δώσε μου τόσα), παιχνίδια συμμετρίας με το σώμα, παιχνίδια με τουβλάκια, με γεωμετρικά σχήματα, με τις σκιές …
Όλα αυτά είναι η πρώτη επαφή των παιδιών με τα μαθηματικά. Αυτό οφείλει να είναι διασκέδαση και όχι μάθημα. 


Το ζητούμενο για την παιδαγωγική κοινότητα, είναι να εξάπτουμε την φαντασία του παιδιού και την περιέργεια. Αν το παιδί δει εμάς να διασκεδάζουμε με τα μαθηματικά, θα διασκεδάσει και αυτό. 

Τα μαθηματικά έχουν κανόνες αλλά καταλήγουμε σε αυτούς μέσω πειραματισμών και αποδείξεων ειδικά σε μικρές ηλικίες


Η μαθηματική αντίληψη είναι μια ικανότητα η οποία μπορεί να  καλλιεργηθεί . Για να γίνει αυτό, χρειάζεται ταπεινότητα, επιμονή και υπομονή . Ο γονιός συνταξιδεύει με το παιδί στο ταξίδι της γνώσης και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τον δάσκαλο. Ο ρόλος του είναι διαφορετικός. Είναι αλήθεια πως θέλει μεγάλη προσπάθεια να αποδεχτεί ο ενήλικας πως δεν γνωρίζει. 

Μια λανθασμένη απάντηση ή ένα απλό "δεν ξέρω" κλείνει δρόμους και περιορίζει το παιδί όχι μόνο την συγκεκριμένη στιγμή, αλλά ακόμη και για όλη την μετέπειτα ζωή του. Μπορούμε να απαντήσουμε «δεν γνωρίζω, αλλά μπορούμε να ψάξουμε να το βρούμε παρέα. Θα ήθελα κι εγώ να το μάθω».


Ως γονείς, οφείλουμε να διατηρήσουμε ζωντανό εκείνο το «Γιατί» των παιδιών μας που τα οδηγεί σταδιακά σε μια εσωτερική ελευθερία έκφρασης μέσα απο δημοκρατικές αξίες. Αυτές στηρίζουν όχι μόνο τον σημερινό μαθητή, αλλά τον αυριανό πολίτη.

1 σχόλιο:

  1. γεια σας! υπαρχει τροπος να επικοινωνησει κανεις με τον κυριο μαυρομαμμάτη? θα το εκτιμουσα πολυ αν γνωριζατε καποιο μειλ ή κοινωνικο του δικτυο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή