Δευτέρα, 20 Μαΐου 2013

Μικτές ομάδες παιδιών





 
Από την φύση τους τα παιδιά,έχουν την τάση στο παιχνίδι να μην υπολογίζουν  ηλικιακές διαφορές. 

Στα παλιά χρόνια ήταν πολύ συνηθισμένο για τα μεγάλα παιδιά να απασχολούν τα μικρότερα, όχι μόνο για χάρη του παιχνιδιού, αλλά και για πρακτικούς λόγους, μιας και που οι γονείς δεν είχαν χρόνο για δημιουργική απασχόληση των μικρών παιδιών τους. Έτσι τα μικρότερα παιδιά, έπαιρναν μια γεύση από την πραγματικότητα των μεγάλων. Μια γεύση από την κοινωνία. 

Γιατί η συνύπαρξη με μεγαλύτερους αυτό είναι.
Το πέρασμα στη γνώση, προϋποθέτει αλληλεπιδράσεις ανάμεσα σε ανθρώπους διαφορετικών ηλικιών, διαφορετικών αντιλήψεων.





Στην Καραμέλα, επιδιώκουμε κοινές δράσεις ανάμεσα σε μικτές ηλικίες παιδιών. Είναι ένας πολύ ουσιαστικός τρόπος να δομηθεί στα παιδιά η έννοια και η λειτουργία μιας κοινότητας.
Έτσι, δημιουργούμε:

  • Κοινές συνθήκες παιχνιδιού
  •  Ώρες κατά τις οποίες τα μεγαλύτερα παιδιά συνομιλούν με τα μικρότερα (στα πλαίσια «συνεντεύξεων»  πολλές φορές)
  •  Καταγραφές εντυπώσεων από τα ίδια τα παιδιά .Εκφράζουν τις εμπειρίες αυτής της συνύπαρξης μέσω ποικίλων δράσεων (εικαστικά, εκφραστικά, γραπτά, με το σώμα…)
  •   Ώρες κατά τις οποίες τα παιδιά προτείνουν τις δικές τους ιδέες-προτάσεις για την ομαλότερη λειτουργία της σχολικής τους κοινότητας.
 Με αυτό τον τρόπο, επιτυγχάνεται σαφέστερα η ομαλή προσαρμογή των μικρότερων παιδιών στο σχολείο . Τα μεγαλύτερα παιδιά αποτελούν «παραδείγματα προς μίμηση» για τους μικρότερους και είναι «πρότυπα» για τους στόχους που έχουν οι μικροί. Ανάμεσα τους βρίσκουν κοινά ενδιαφέροντα, βλέπουν μέσα από το παιχνίδι πως τα θέματα που τα απασχολούν είναι πολλές φορές κοινά, απλά ο τρόπος που τα αντιμετωπίζουν ανάλογα την ηλικία τους, διαφέρει.
Από την άλλη, τα μεγαλύτερα παιδιά αισθάνονται υπεύθυνα να μεταφέρουν γνώσεις και εμπειρίες, χωρίς αυτό να τα καταπιέζει. Δεν υπάρχει κάποιος να τους πει «πες μου τι έμαθες», αλλά υπάρχει κάποιος που τους λέει «δείξε μου κι εμένα» .

Σε μια πρόσφατη σχετική δράση, τα παιδιά της ομάδας του νηπιαγωγείου «συναντήθηκαν» με την ομάδα των μικρότερων παιδιών του σχολείου, αφού πρώτα εξέφρασαν γραπτά το «αίτημα» για κοινό παιχνίδι.
  

Τα παιδιά ζητούν απο τις δασκάλες της μικρής τάξης (Κλεοπάτρα και Νάνσυ) να παίξουν με τα μικρότερα παιδιά και θέλουν να μάθουν την μέρα και την ώρα που θα γίνει αυτό. Ακολουθούν ευχαριστίες μιας και θεωρούν...δεδομένο το ότι οι παιδαγωγοί θα συμφωνήσουν.


Οι παιδαγωγοί συντονίζουν τις δράσεις, δίνουν τα ερεθίσματα που χρειάζονται κάθε φορά για να ολοκληρωθεί το εκάστοτε σχέδιο εργασίας και μέσα από αυτές τις συναντήσεις, τα παιδιά δημιουργούν νέους κώδικες επικοινωνίας, νέες εμπειρίες, νέους προβληματισμούς. 

Η ομάδα των νηπίων, στην τάξη του μεταβρεφικού τμήματος.
Παρακολουθούν απο κοινού κουκλοθέατρο και στη συνέχεια θα ακολουθήσει παιχνίδι.


Αφού γίνουν οι αξιολογήσεις των δράσεων, οι ομάδες συναντιούνται ξανά (για όσες φορές μπορεί να χρειαστεί ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα) με την ίδια σύσταση αν αυτό κριθεί απαραίτητο. 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου