Πέμπτη, 13 Φεβρουαρίου 2014

Μαθηματικά; Όχι παίζουμε!


Ένα πρωτάθλημα ντόμινο ξεκίνησε στο σχολείο μας.



Το παιχνίδι πάντα πρωταγωνιστεί στις δράσεις μας και αυτή τη φορά επιλέξαμε το ντόμινο ώστε να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών αλλά και να καλύψουμε μαθηματικούς στόχους και όχι μόνο.
Έχοντας παράλληλα στο μυαλό μας τη  χαρά της ψυχαγωγίας που θα προσφέρει αυτή η δράση στα παιδιά, την ενίσχυση της ευγενούς άμιλλας στην ομάδα και επιθυμώντας να θέσουμε συνθήκες όπου θα ευνοηθεί η καλύτερη επικοινωνία ανάμεσα μας.

Η ομάδα χωρίστηκε σε ομίλους και οργανώσαμε τις συναντήσεις για το τουρνουά μας, τρείς φορές την εβδομάδα όπου το κάθε παιδί θα παίζει ατομικά.

Στην πρώτη συνάντηση γνωρίσαμε το παιχνίδι και τους κανόνες του. Επεξεργαστήκαμε τα πούλια, βρήκαμε τα διαφορετικά ντόμινο που έχουμε στην τάξη μας και είδαμε σε πόσους απο εμάς είναι οικείο το παιχνίδι.


  Τα παιδιά βλέποντας τα πούλια παρατήρησαν:

-είναι παραλληλόγραμμο
-είναι ορθογώνιο
-έχει μια γραμμή στη μέση που τα χωρίζει
-είναι ίδια. 1,2.. να τα!
-έχουν 4 μικρές γραμμές



Το επόμενο στάδιο ήταν να κατασκευάσουμε τα δικά μας ντόμινο. 
Επεξεργαστήκαμε τον κατακόρυφο και τον οριζόντιο άξονα, αλλά και τους άξονες στην τρισδιάστατη προβολή τους (όρθιο-ξαπλωτό).
-το κρατάς όρθιο
-το κρατάς ξαπλωτό

Τι σας θυμίζει η λέξη οριζόντιο;

-ο κύριος οριγκάμης!

-ο οριζάμης!


-Το σήκωσα όρθιο. Είναι οριζόντια τώρα;

-Όχι! κάθετο!

Τι σας θυμίζει η λέξη κάθετο;

-κάθεται!

-κάθισμα!

-καθιστός!


Και εδώ  δημιουργήσαμε νέο παιχνίδι:
Με την εντολή κάθετα, ή οριζόντια, τα παιδιά  έστριβαν αντίστοιχα το χαρτί τους.
Το επαναλάβαμε, αλλά αυτή τη φορά, στον ... δισδιάστατο άξονα (χαλκομανία πάνω στο τραπέζι).

Τα παιδιά δυσκολεύτηκαν να τοποθετήσουν το σχήμα τους κάθετα και οριζόντια στις 2 διαστάσεις. Προέκυψε η ανάγκη λοιπόν  να προσδιορίσουμε το κάθετα και το οριζόντια ως προς ένα σταθερό σημείο.

-όταν είναι κάθετα, οι μικρές γραμμές κοιτάνε πάνω και κάτω και όταν είναι οριζόντια κοιτάνε αριστερά και δεξιά

-όταν είναι κάθετα, οι μικρές γραμμές κοιτάνε κατά πάνω μας

-όταν είναι οριζόντια μας κοιτάνε οι μεγάλες γραμμές



Διπλώσαμε το χαρτί μας στον οριζόντιο και μετά στον κάθετο άξονα.

Μετά την 1η δίπλωση... 
-φτιάξαμε 2 παραλληλόγραμμα

-όχι 4!

-είναι 3! είναι και το απ’ έξω!


Μετά την 2η δίπλωση...

-φτιάξαμε 4 παραλληλόγραμμα

-όχι 5! είναι και το γύρω- γύρω


Στη συνέχεια κόψαμε τις διπλώσεις. Καταλήξαμε σε τέσσερα παραλληλόγραμμα και θέλοντας να τα μετρήσουμε, τα παιδιά πρότειναν:

-μπορούμε να τα βάλουμε δίπλα δίπλα και να μετρήσουμε

-να τα βάλουμε το ένα πάνω στο άλλο


Τα κολλήσαμε και τα επανασυνθέσαμε, ώστε να φτιάξουμε το αρχικό παραλληλόγραμμο. Το κάθε παιδί δήλωνε αν θα το κολλούσε οριζόντια ή κάθετα.


Φτιάξαμε ένα ντόμινο απο τα σώματά μας, ξαπλώνοντας σε κατακόρυφο και οριζόντιο άξονα μετά από τις σχετικές εντολές



Σε ότι αφορά στη γλώσσα, ασχοληθήκαμε με το να αναλύσαμε το παιχνίδι και τους κανόνες του.


-κερδίζει αυτός που ξεκινάει πρώτος!

-επειδή τελειώνει πρώτος τα τουβλάκια του

-όχι, αμα δεν έχεις που να το βάλεις δεν παίζεις και παίζει ο άλλος και τελειώνει πρώτος

-άμα δεν τον αφήνεις να βάζει (αν τον μπλοκάρεις) θα κερδίσεις

-πρέπει να κάνεις όλο στροφές μην είναι όλο ευθεία 



Καταλήξαμε ότι οι ανοικτές γραμμές είναι κακές σε θέμα τακτικής και οι κλειστές καλές .



-δεν πρέπει να βιαζόμαστε να παίξουμε

-οι άλλοι που δεν παίζουν πρέπει να κάνουν ησυχία για να μπορεί αυτός που παίζει να σκεφτεί

-και να βλέπουν αμα κάνει ζαβολιά




 Φτιάξαμε τα δικά μας ντόμινο χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που είχαμε συλλέξει απο την συνάντηση με τα διπλωμένα χαρτιά.
Και φυσικά αναζητήσαμε θεματολογία στο "τι θέμα να έχουν τα ντόμινο μας"


Τι θέμα  θα έχουν τα ντόμινο ;


-lion king!

-βασίλισσες

-ζώα

-αγάλματα

-τελίτσες

-το lion king έχει τον σίμπα, τον πούμπα, τον τιμόν, το μπαμπά του σίμπα.

-τα ζώα έχουν κότες, αγελάδες, πάπιες, άλογα... 
-τα αγάλματα έχουν τη μητέρα φύση, το βιολί, τον κύριο καραμελάκη
-οι τελίτσες έχουν τα νούμερα και μερικά είναι άσπρα για να τα κάνεις ό,τι θες  


Από ποιό  σύνολο θα φτιάξετε το δικό σας ντόμινο;

-από τελίτσες

-από ανθρώπους και γάτες

-από τελίτσες με χρώματα

-από χρώματα

-από σχήματα

Και ήρθε η ώρα για το πρωτάθλημα!


Φτιάξαμε κληρωτίδα, η οποία ...όρισε τα ζευγάρια. Δημιουργήθηκε ο πίνακας όπου θα ανακοινώνται τα αποτελέσματα.
Τα ζευγάρια παίζουν ένας προς ένας, ορίζεται κάθε φορά και ένας διαιτητής  διαιτητή και φυσικά όσα παιδιά δεν συμμετείχαν στον αγώνα, είναι οι θεατές που ενθαρρύνουν τους παίκτες και επιβραβεύουν τους διαγωνιζόμενους.



Οι θεατές στο τέλος της παρτίδας χειροκροτούσαν και τους 2 διαγωνιζόμενους  οι οποίοι έδιναν τα χέρια.



Ο νικητής κάθε φορά, μετακινούσε την καρτέλα με το όνομά του στον πίνακα, ανεβαίνοντας επίπεδο συναντώντας τον επόμενο αντίπαλό του.

Ο τελικός του πρώτου ομίλου,  έλαβε χώρα στο κέντρο της τάξης όπου προσκλήθηκαν  όλα τα παιδιά ως θεατές. 

 
Και το παιχνίδι συνεχίζεται...




 



       
               

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου