Τετάρτη, 8 Οκτωβρίου 2014

O ευθύς λόγος οδηγεί στον ενεργό πολίτη

«Δημιουργικός είναι ένας νους που δουλεύει συνεχώς, που κάνει πάντα ερωτήσεις, που ανακαλύπτει προβλήματα εκεί όπου οι άλλοι βρίσκουν ικανοποιητικές απαντήσεις, που νιώθει άνετα σε ρευστές καταστάσεις όπου οι άλλοι μυρίζονται μόνο κινδύνους, που είναι ικανός για αυτόνομες και ανεξάρτητες κρίσεις, που αρνείται το κωδικοποιημένο, 

που ξαναχειρίζεται αντικείμενα και έννοιες χωρίς να εμποτίζεται από κομφορμισμούς.

Όλες αυτές οι ιδιότητες εκδηλώνονται στη δημιουργική διαδικασία.»

Τζιάνι Ροντάρι

Η παιδαγωγική που έχει μέσα της την «αγωγή» του παιδιού, οφείλει να περνάει μέσα από διαδρομές που φωτίζουν τις βασικές αξίες που θέλει ο άνθρωπος για να έχει καλώς νοούμενη ζωή.

Το πέρασμα - δηλαδή η μετάβαση- από το σπίτι στο σχολείο και από εκεί στην κοινότητα και στον εξανθρωπισμό του μικρού ανθρώπου χαράζει τις βασικές πρώτες σχέσεις του παιδιού, και τις εμπειρίες που χρειάζονται ώστε να  γίνει ένας ενεργός πολίτης.

Η ανταλλαγή λόγων και πράξεων χρειάζεται ένα δέκτη και ένα πομπό των οποίων η επικοινωνία πρέπει να είναι απαλλαγμένη από τα μη καθαρά νοήματα.
Όσο οι λέξεις απογυμνώνονται από το περιττό -το επιπλέον τόσο πιο καθαρά αποτυπώνουν το ζητούμενο κι έτσι γίνεται καθαρός  ο δίαυλος  επικοινωνίας .

Πότε όμως μια λέξη απογυμνώνεται από το περίσσιο;

Όταν ο ενήλικας, που αποτελεί «θησαυρό λέξεων» για το παιδί,  μιλάει με ευθύ λόγο.


Με ευθύ λόγο λοιπόν, παιδαγωγοί και συνεργάτες του σχολείου πορεύονται υλοποιώντας σχέδια εργασίας προσαρμοσμένα στις ηλικίες και τις ανάγκες των παιδιών.

Οι δράσεις που έχουν ήδη ξεκινήσει είναι οι εξής:

-Νηπιαγωγείο
«Αειφορία» & «μήνυμα»



Η ομάδα του νηπιαγωγείου ξεκινά προγράμματα που εμπλέκουν τα γνωστικά αντικείμενα με δραστηριότητες ευαισθητοποίησης για το περιβάλλον αλλά και δράσεις 

-Προνήπιο


«Ευ αγωνίζεσθε»

Τα παιδιά ξεκινούν με δραστηριότητες που αφορούν στο σώμα τους, παίζουν ομαδικά παιχνίδια και οργανώνουν αγωνίσματα. Στο κομμάτι της γλώσσας, η ομάδα φτιάχνει τις δικές της ιστορίες. Τα παιδιά θα συμμετέχουν επίσης στις δράσεις του νηπιαγωγείου που έχουν σχέση με το περιβάλλον.




-Προπρονήπιο
«Παιχνίδια φαντασίας - δίαυλοι επικοινωνίας»




Τα παιδιά καλούνται να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν με τα μέλη της ομάδας τους μέσα από τις δικές τους ιστορίες. Δημιουργούνται συνθήκες που ενισχύουν τον αφηγηματικό και περιγραφικό λόγο.
Η φαντασία κάνει μια μεγάλη δρασκελιά στη τάξη των παιδιών,  και τα υλικά βρίσκονται στην υπηρεσία της.
Σε συνεργασία με τον εικαστικό και τον μουσικό, επίσης επεξεργάζονται το τρίπτυχο ήχος-ρυθμός-κίνηση.


-Μικρό προπρονηπιακό
«Ανήκω»- «Η ταυτότητά μου»
Μετά τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν για την προσαρμογή των παιδιών στο νέο περιβάλλον, στη νέα ομάδα, η ομάδα του μικρού προπρονηπιακού ξεκίνησε να επεξεργάζεται θεματολογία που αφορά στην οικογένεια και την κατοικία ως τόπο αναφοράς για το κάθε παιδί. 




Παράλληλα, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς στους βασικούς στόχους παραμένουν το σώμα και οι αισθήσεις (γνωριμία με τα υλικά, κιναισθητικά παιχνίδια, γνωριμία με τα υλικά)

-Βρεφικό
«Ο εαυτός μου»
Τα μικρότερα παιδιά του σχολείου, γνωρίζουν τον εαυτό τους και σιγά-σιγά, «συναντούν» τον γύρω τους κόσμο. Αυτός ο κόσμος που για την ώρα είναι το σχολείο και το σπίτι.




Έρχονται σε επαφή με τα υλικά και τους δίνονται εκείνα τα ερεθίσματα που χρειάζονται για να γίνουν ερευνητές.

Όμιλοι
Στη μεσημεριανή  ζώνη θα πραγματοποιηθούν  για άλλη μια χρονιά όμιλοι στους οποίους θα συμμετέχουν οι ομάδες του προπρονηπιακού τμήματος, του προνηπιακού  και του νηπιακού. Οι όμιλοι για τη σχ. χρονιά 2014-2015, που θα αποτελούνται από μικτές ομάδες, είναι οι εξής:

"Όλος ο κόσμος μια κατσαρόλα"
Μαθηματικά, λαογραφία, γεωγραφία, μύθοι, ιστορίες και άλλα πολλά,θα ... μαγειρέψουν φέτος τα μεγαλύτερα παιδιά του σχολείου.
"Με της φυσικής τους νόμους φτιάχνουμε δικούς μας δρόμους"
Μαστορέματα μέσα από νόμους φυσικής.
"Πειραγμένα ... επιτραπέζια"
Επιτραπέζια κλασικά αγαπημένα, αλλά και άλλα πολλά που θα φτιάξουν τα παιδιά με υλικά από τη ... φαντασία τους.
"Στο μουσείο με όχημα μια βαλίτσα"
Χρήση παιδαγωγικού υλικού για μια πρώτη γνωριμία των παιδιών με τα μουσεία και τους θησαυρούς που κρύβουν.


Τα παιδιά επέλεξαν σε ποιόν όμιλο θα ανήκουν,
 αφού πρώτα οι παιδαγωγοί τους βοήθησαν στο να θέσουν
τα "σωστά" κριτήρια για τον όμιλο στον οποίο θα ανήκουν.

Εκδηλώσεις Οκτωβρίου πέρα από το καθημερινό μας πρόγραμμα 



Στα μέσα Οκτωβρίου, μια αλεπού, ένα λιοντάρι, ένας ποντικός, ένα δελφίνι, οι βάτραχοι κι άλλα ζώα το σκάνε από το βιβλίο του Αισώπου και θα βρεθούν  ανάμεσά μας για να μας κάνουν να γελάσουμε, να συγκινηθούμε αλλά και να σκεφτούμε με τις ιστορίες τους....
Σε συνεργασία με τις εκδόσεις «Κόκκινο».




Ένα παιδί και μια μελωδία. Το παιδί ξυπνάει, 
γιατί η μελωδία που τον συνόδευε,
παύει. Ξυπνάει και παλεύει να τη θυμηθεί, να την ξαναφέρει πίσω, να την ανασυνθέσει. Αλλιώς το παιδί δεν θα μπορέσει να κοιμηθεί. Κι ένα μεγάλο «ταξίδι» ξεκινάει.
Στο χώρο του σχολείου μας, θα παρακολουθήσουμε το «Άκου»,  μια παράσταση για πολύ μικρά παιδιά, του Δημήτρη Καραντζά,  βασισμένη σε μια ιδέα της Ξένιας Καλογεροπούλου.

Τα παιδιά της ομάδας του νηπιαγωγείου, στα πλαίσια των δράσεων της βιβλιοθήκης, θα επισκεφτούν την όμορφη πέτρινη, παιδική βιβλιοθήκη του εθνικού κήπου, ενώ προς το τέλος του μήνα, στα πλαίσια των δράσεων  για το περιβάλλον, η ομάδα θα επισκεφτεί τον Κήπο του Διομήδους.



Ο Οκτώβριος θα κλείσει με μια παραμυθένια ιστορία από τον θίασο Χαρχούτ και τον μοναδικό  κουκλοπαίχτη Χρήστο Αυτσίδη με μια παράσταση με τίτλο “Παιχνίδια σε δενδρόσπιτο, μικρές νεράιδες και συννεφοταξιδευτές”.




28η Οκτωβρίου
·         Κατά τη διάρκεια του  Οκτωβρίου, θα πραγματοποιηθούν δράσεις σχετικές με την εθνική μας επέτειο. Το σχολείο μας προσεγγίζει το θέμα μέσα από παραμύθια, κουκλοθέατρο κ.α όχι τόσο ως προς το ιστορικό γεγονός που τα παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν, αλλά κυρίως μέσα από θεματολογία που πραγματεύεται έννοιες όπως ο  πόλεμος και η Ειρήνη.Δείτε εδώ σχετική δράση: http://caramelakids.blogspot.gr/search/label/28%CE%B7%20%CE%9F%CE%BA%CF%84%CF%89%CE%B2%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου