Τρίτη, 24 Μαρτίου 2015

(Ξ) - Ελευθερία

Όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν, το σχολείο μας θεωρεί ότι μία εθνική επέτειος, ένα ιστορικό γεγονός και η σημασία του, δεν είναι δυνατό να ...περάσει στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας ως αυτό καθ' αυτό.
Τα μικρά παιδιά δεν έχουν την κατάλληλη εμπειρία ή το βίωμα να κατανοήσουν λέξεις όπως "πατρίδα, ελευθερία...".
Αυτό που εμείς προσπαθούμε, είναι να περάσουμε βιωματικά, εμπειρικά το γεγονός και να προσεγγίσουμε το θέμα βάση εννοιών με τις οποίες τα παιδιά είναι εξοικειωμένα. Έτσι το θέμα τα αφορά, τα προσκαλεί και τα προκαλεί σε διάλογο, προβληματισμό και ...εμπλοκή.

Κάθε παιδί έχει το δικό του "σύστημα αναφοράς" το οποίο φέρει μαζί του σα "φορεσιά" από τη πρώτη στιγμή.
Οι ενήλικες (γονείς και παιδαγωγοί), πολλές φορές ξεχνάμε να κρατάμε ζωντανό αυτό το... σύστημα γιατί μέσα από τις προσδοκίες και τα "θέλω" μας κυριαρχούμε και μεταφέρουμε γνώσεις και πληροφορίες "στοχευμένα", παραβλέποντας αυτή τη "φορεσιά".
Γινόμαστε ... μεταφορείς πληροφορίας χωρίς να μεταδίδουμε.

Εστιάζουμε στην αναπαραγωγή πληροφοριών και θεωρούμε επίτευγμα τη σωρεία γνώσεων στην τάξη!
Σχέδια εργασίας, project, θεματικές, υπάρχουν στην ημερήσια διάταξη. Η ουσία όμως πρέπει να είναι κάθε φορά στο ερώτημα:


Εκείνη η... φορεσιά πώς ...μεταποιείται;


Μικρό προπρονηπιακό τμήμα
"Η περιπέτεια του Θοδωρή"
Μια ιστορία από το βιβλίο "Ταξιδεύοντας και δημιουργώντας"-Εκδ. Ελληνικά Γράμματα. Στην ιστορία ένα παιδί, ο Κωνσταντής φυλακίζει σε ένα κλουβί πουλιά, κάτι που δεν αρέσει καθόλου στον φίλο του τον Θοδωρή που μια μέρα πηγαίνει κρυφά και τα ελευθερώνει.
Τα παιδιά "έπαιξαν" με την έννοια της ελευθερίας και μέσα από διαδραστικά ερεθίσματα συναποφάσισαν πως τα πουλιά πρέπει να πετάνε ελεύθερα και όχι να είναι κλεισμένα σε κλουβιά.






Προπρονηπιακό τμήμα






Η ομάδα, βασίστηκε στο βιβλίο "οι καλοί και οι κακοί πειρατές" του Α. Παπαθεοδούλου, Εκδ. Παπαδόπουλος. Οι παιδαγωγοί εστίασαν στο τι μπορούμε και τι δεν μπορούμε να κάνουμε στους άλλους.

Στήθηκε μια ολόκληρη ... ναυμαχία με στόχο να πυρποληθεί ο ... αντίπαλος.




Ως αντίπαλος, είχε οριστεί ο οποιοσδήποτε θέλει να πάρει αυτό που ανήκει σε κάποιον άλλο.

Καταστρώθηκαν ολόκληρα ...σχέδια και επιστρατεύτηκαν γνώσεις ... στρατηγικής, ώστε να "βουλιάξει" το αντίπαλο πλοίο. Να σημειωθεί, ότι τα παιδιά πέρα από τις εικόνες του βιβλίου "οι καλοί και οι κακοί πειρατές" ήρθαν σε επαφή με αρκετό εποπτικό υλικό το οποίο έδωσε αφορμές για σχολιασμό, δραματοποιήσεις και κατασκευές. 



Προνηπιακό τμήμα


Μια βαλίτσα κατεύθασε στην τάξη γεμάτη...ντοκουμέντα σχετικά με μια ... άλλη εποχή. Το περιεχόμενο της βαλίτσας έδωσε αφορμές για ένα ταξίδι στο χρόνο μέσα από παιχνίδια που έπαιξαν τα παιδιά στο ...σήμερα.





Με τα στρατιωτάκια που βρήκαν τα παιδιά μέσα στη βαλίτσα,
στήθηκε η αναπαράσταση μιας μάχης ...

Πίνακες ζωγραφικής αποτέλεσαν αφορμή 

για την κατασκευή σημαίας



Στο τέλος ακολούθησε παιχνίδι με έμφαση στο ....
"
φτου ξελευθερία" !

Νηπιαγωγείο


Τα παιδιά της ομάδας του νηπιαγωγείου ξεκίνησαν με την αφήγηση του βιβλίου  "Τα Ελληνάκια" της Ευγενίας Φακίνου (εκδ. Κέδρος) . Μέσα από την ιστορία διέκριναν το αίσθημα της καταπίεσης και της αδικίας.
Στη συνέχεια, με έμπνευση από τα λαϊκά μοτίβα του βιβλίου, έφτιαξαν λουλούδια, συνδέοντας την ιστορία με την θεματική της άνοιξης.


Σε αυτό το σημείο, η ομάδα επεξεργάστηκε δύο πίνακες σχετικούς με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου (των A.Baldovinetti και L.Di Credi)

Αφού τα παιδιά "διάβασαν" τον πίνακα, ανέλυσαν τη λέξη Ευαγγελισμός, συνάντησαν και αλλού το... ευ , όπως στις λέξεις ευμορφία και ευτυχία.

Με τη χρήση ηχητικού και εποπτικού υλικού, τα παιδιά έκαναν τις συνδέσεις και χρησιμοποιώντας το απόσπασμα "καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή, παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή" (Ρ. Φεραίος, "Θούριος) ανέλυσαν το τι είναι ελευθερία και ποια είναι τα δικαιώματα των ανθρώπων που είναι ελεύθεροι.
Στο τέλος, τα παιδιά στα πλαίσια της έννοιας της ελευθερίας, έφτιαξαν τη δική τους χάρτα δικαιωμάτων.





*Ελευθερία είναι να βγαίνεις έξω στην αυλή και να παίζεις. 
*Ελευθερία είναι να κάνεις αυτό που θέλεις και όχι αυτό που σε διατάζουν.
*Να μην έχουμε αρχηγούς.
*Όλοι έχουμε δικαίωμα να έχουμε σπίτι, φαγητό, μαμά και μπαμπά, παιχνίδια, φίλους, αγάπη.
*Έχουμε δικαίωμα να λέμε τι μας αρέσει και τι όχι.


"Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά"
Ρ.Φεραίος










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου