Δευτέρα, 23 Μαΐου 2016

Συν-ομιλίες...

«Αν υπάρχει κάτι που μιλάει αυτό είναι οι λέξεις που εμπεριέχουν το σώμα»


Εξερευνώντας» το σώμα μέσα από τα μονοπάτια της τέχνης

Τέχνη γιατί…
…δίνει την δυνατότητα στα παιδιά να ανακαλύψουν τα χαρακτηριστικά του ανθρώπινου σώματος με τρόπο ευχάριστο και δημιουργικό.
…παρουσιάζει στα παιδιά διαφορετικές όψεις του ανθρώπινου σώματος.
…δεν υπάρχει σωστό και λάθος.
…Τρισδιάστατο (Γλυπτική) και δισδιάστατο (ζωγραφική).
…Σύνθεση και ανάλυση του σώματος.


Η εξερεύνηση αρχίζει...


Αρχή της χρονιάς και τα παιδιά καλούνται να «συστηθούν» στην ομάδα.
Δουλεύοντας σε δυάδες δημιουργούν τα περιγράμματα των σωμάτων τους.
Παρατηρούν προσεχτικά το ένα το άλλο. 
Συνεργάζονται και συν-δημιουργούν.
Παράλληλα παίζουν με τις μαθηματικές έννοιες: κλειστή και ανοιχτή γραμμή, περίγραμμα, εσωτερικός και εξωτερικός χώρος, σημείο.


Τα παιδιά αφού σχεδίασαν τα περιγράμματα τα πήραν στο σπίτι τους και με τη βοήθεια των γονιών τους τα «έντυσαν». 
Η δράση αυτή αποτέλεσε την αρχή μιας σειράς δράσεων συνεργασίας σχολείου και οικογένειας.


Τα παιδιά παρουσίασαν τους «εικαστικούς» εαυτούς τους στην ολομέλεια της ομάδας. Μίλησαν για τα ενδιαφέροντά τους, για τους φόβους τους, για όλα όσα θεωρούσαν σημαντικά και ήθελαν να μοιραστούν.


Οι «εικαστικοί» εαυτοί παρέμειναν στο σχολείο και τα παιδιά μπορούσαν να τους φανερώνουν όποια στιγμή ήθελαν και να σημειώνουν γύρω τους πράγματα που τους άρεσαν ή που δεν τους άρεσαν.


                                                                               Λόγια παιδιών

Είναι ένα άγαλμα, ένας άνθρωπος  σαν πεθαμένος.
Έχει πόδια, κεφάλι, πρόσωπο και χέρια.
Έχει μύτη αλλά δεν έχει στόμα και μάτια.
Είναι σα να είναι θυμωμένος γιατί όσοι θυμώνουν έχουν τα χέρια τους διπλωμένα.
Δεν έχει στόμα για να δούμε αν είναι θυμωμένος.
Όταν θυμώνουμε ή στεναχωριόμαστε ή γελάμε αλλάζει η φάτσα μας.
Αυτός δεν έχει τίποτα.
Ένα παιδί το έχει φτιάξει γιατί δεν έχει βάλει στόμα και μάτια. Τα παιδιά ξεχνάνε.



Άνθρωπος ή βιολί;

Πλατή, Μαρία - Μάρκου, Ελένη. Άνθρωπος ή βιολί,
εκδ. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Καλειδοσκόπιο

      


Μητέρα και παιδί; Ακροβάτες;



Από τα κυκλαδικά ειδώλια στα «νευρόσπαστα»

Τα παιδιά μαζί με τον εικαστικό Βαγγέλη Θεοδωρίδη μελετούν το ανθρώπινο σώμα. 
Παρατηρούν τα μέρη από τα οποία αποτελείται και μετρούν τις αναλογίες του.


Εικαστική σύνθεση και ανάλυση του ανθρώπινου σώματος



Συμπληρώνοντας αυτό που λείπει…

Τα παιδιά παρατηρούν το πρόσωπο και το σώμα τους χρησιμοποιώντας τους καθρέφτες του σχολείου.
Στο στάδιο που βρίσκονται τα παιδιά είναι σε θέση να αποτυπώσουν το ανθρώπινο σώμα στην ολότητά του χωρίς όμως να προσθέτουν επιμέρους σημεία (λαιμός, άνω μέρος - κορμός, κάτω μέρος- άκρα). Μέσα από την παρατήρηση αρχίζουν να αποδομούν το σώμα σε επιμέρους μέρη και μέλη.



Τα παιδιά στο χρόνο των ελεύθερων δραστηριοτήτων πειραματίζονται με υλικά όπως η πλαστελίνη και ο αφρός ξυρίσματος και δημιουργούν μορφές. 

               

Τα παιδιά καθώς πλάθουν με την πλαστελίνη εξασκούν τη λεπτή κινητικότητα τους. Παράλληλα τους δίνεται η δυνατότητα να πειραματιστούν με τον όγκο και να δημιουργούν σταδιακά τρισδιάστατες φιγούρες.

               

Τρισδιάστατες μορφές. Γνωριμία με τον γλύπτη Τζιακομέτι

                Τα παιδιά παρατηρούν τις μορφές του Τζιακομέτι και σχολιάζουν: 
  • Είναι πάρα πολύ ψηλοί άνθρωποι.
  • Είναι και πάρα πολύ ψηλοί αλλά και πάρα πολύ αδύνατοι.
  • Έχουν μακριά χέρια σαν γίγαντες.
  • Τα πόδια τους είναι πολύ μεγάλα.
  • Έχουν πολύ λεπτή μέση.
  • Και ο λαιμός τους είναι πολύ λεπτός.
  • Μπορεί να παίζουν μπάσκετ αφού είναι τόσο ψηλοί αλλά δεν είναι κανονικοί όπως εμείς.

Τα παιδιά σε συνεργασία με τον εικαστικό Βαγγέλη Θεοδωρίδη πειραματίζονται
με το σύρμα και δημιουργούν φιγούρες σαν του Τζιακομέτι

                    

Τρισδιάστατες μορφές
Γνωριμία με τον γλύπτη Μουρ


Τα παιδιά παρατηρούν τις μορφές του Μουρ και σχολιάζουν:

Οι άνθρωποι είναι χοντροί.
Είναι τεράστιοι αλλά είναι γεμάτοι.
Δεν είναι όπως οι άλλοι άνθρωποι (εννοεί τις φιγούρες του Τζιακομέτι).
Εδώ μπορούμε να βρούμε ποιος είναι άντρας και ποια είναι γυναίκα, γιατί βλέπουμε το στήθος τους.
Μπορεί να θέλει να δείξει ότι οι άνθρωποι έχουν τραυματιστεί στον πόλεμο για αυτό έχει κάνει χαλασμένα σώματα.

Τα παιδιά σε συνεργασία με τον εικαστικό Βαγγέλη Θεοδωρίδη
πειραματίζονται με τον πηλό και δημιουργούν φιγούρες σαν του Μουρ.


Τοποθέτηση των μορφών στο χώρο


Συνομιλώντας με την οικογένεια Ψηλοκοντού



- Το παραμύθι του Γιώργου Μαρίνου έδωσε τη δυνατότητα στα παιδιά να συνδυάσουν όλα όσα είχαν επεξεργαστεί.
- Παράλληλα άρχισαν να συνειδητοποιούν τη διαφορετικότητά τους και να μιλούν για αυτήν.
- Στα μαθηματικά επεξεργάζονταν έννοιες όπως ψηλός-χαμηλός, βαρύς-λεπτός, μακρύς-κοντός. Δοκίμαζαν να μετρήσουν τα διαφορετικά μεγέθη με συμβατά και μη συμβατά μέτρα.
- Στις γλώσσα άρχισαν να παίζουν με τις σύνθετες λέξεις και τα αντίθετα.
- Στην παρούσα καταγραφή θα σας δείξουμε μόνο την εικαστική αποτύπωση. 





Τρισδιάστατες μορφές
Γνωριμία με τον γλύπτη και ζωγράφο Μποτερό


Τα παιδιά χρησιμοποιώντας παπιέ μασέ (ατλακόλ και χαρτί εφημερίδας πάνω σε μπαλόνι)
κατασκευάζουν κούκλες εμπνευσμένες από τους πίνακες του Μποτερό.


Από την τρισδιάστατη μορφή στη δισδιάστατη
Σαν τον ζωγράφο Καντίνσκι...


Σαν τον  ζωγράφο Μιρό


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου