Τρίτη, 30 Αυγούστου 2016

Εικονο-γραφώντας

Γλώσσα δεν είναι μόνο ένα αράδιασμα από λέξεις, τύπους και κανόνες, όπως αναγράφονται σε λεξικά και γραμματικές. Είναι και η έκφραση του εσωτερικού μας κόσμου, οι σκέψεις μας, τα βιώματά μας, η ανταλλαγή συναισθημάτων και σκέψεων μέσα σε συνομιλία, ερώτηση και απόκριση, άρνηση και κατάφαση, προσταγή, απαγόρευση και παράκληση, μικροεπεισόδια και τσακωμοί των παιδιών στην καθημερινή ζωή, τραγούδι και κλάμα, χαρά, αγωνία και κατάρα, είναι η σκέψη…
Χ. Τσολάκης

Προσέγγιση της Γλώσσας μέσα από τα Εικαστικά



Στην πρωινή ζώνη έγινε μια πρώτη απόπειρα προσέγγισης
γλωσσικών ασκήσεων μέσα από την ζωγραφική.

Στόχος ήταν να δοθεί στα παιδιά ένα ερέθισμα (η ζωγραφική τους) και μέσα από αυτό να αρχίσουν να συλλογίζονται, να εκφράζονται και να κάνουν τις πρώτες προσπάθειες για να βάλουν τη σκέψη τους και κατά συνέπεια τον προφορικό τους λόγο σε μια λογική σειρά.

1. Το  πορτραίτο του φίλου μου

Τα παιδιά σε ζευγάρια, ζωγραφίζουν τον συμμαθητή τους και στη συνέχεια τον περιγράφουν. Στόχος  είναι τα παιδιά να παρατηρήσουν προσεκτικά τον φίλο τους και κατά την διάρκεια της περιγραφής τους να προβούν σε διορθώσεις του λόγου τους προκειμένου να ταιριάξουν αυτό που λένε με αυτό που έχουν φτιάξει.





2. Τι βλέπω από το παράθυρό μου;


3. Δημιουργώντας ένα κολάζ

Τα παιδιά αφού ζωγραφίσουν με ελεύθερο θέμα, καλούνται να κόψουν εικόνες-αντικείμενα από τις ζωγραφιές τους και να δημιουργήσουν μια νέα ζωγραφιά-κολάζ. Έπειτα, συνθέτουν μια ιστορία και την περιγράφουν.

        


4. Από τη μορφή στην ιστορία

Τα παιδιά αφού απλώσουν νερωμένη τέμπερα πάνω σε χαρτόνι, κουνούν το χαρτί τους προκειμένου να κυλήσει το χρώμα προς διαφορετικές κατευθύνσεις και να δημιουργηθούν μορφές. Ύστερα, αναγνωρίζουν αυτές τις μορφές και δημιουργούν τη δική τους ιστορία.

  

5. Πουαντιγισμός και αφήγηση

Με την τεχνική του πουαντιγισμού, τα παιδιά δημιουργούν τα δικά τους σχήματα, τις δικές τους ζωγραφιές. Έπειτα, περιγράφουν αυτό που έχουν φτιάξει δημιουργώντας μια ιστορία.
















6. Ζευγάρια και διάλογος


7. Από την μορφή στην ιστορία

Τα παιδιά αφού ρίξουν νερωμένη τέμπερα στο χαρτί τους, φυσούν με το καλαμάκι  το χρώμα ώστε να δημιουργηθούν διάφορα σχήματα και μορφές.
Στη συνέχεια, φτιάχνουν μια ιστορία με βάση αυτό που βλέπουν.


8. Από την ιστορία στην αποτύπωση των ηρώων (χρονική σειρά & μέγεθος)

Τα παιδιά ακούνε μια ιστορία στην ολομέλεια κι έπειτα ανασυνθέτουν την ιστορία σταδιακά σκηνή σκηνή. Εκείνη την ώρα, αποτυπώνουν τον κάθε ήρωα στην κατάλληλη σειρά και στο κατάλληλο μέγεθος. Σ’ αυτή την άσκηση, τα παιδιά προβαίνουν και σε συγκρίσεις μεγεθών μεταξύ των ηρώων της ιστορίας.

  

9. Το παπούτσι μου παίρνει μορφή

Τα παιδιά τοποθετούν το παπούτσι τους πάνω στο χαρτί και σχεδιάζουν το περίγραμμά του. Στη συνέχεια, κοιτάζουν το σχήμα προσπαθώντας να καταλάβουν τι τους θυμίζει. Ζωγραφίζουν  τα χαρακτηριστικά του και χρωματίζουν το σχέδιο. Στο τέλος, συνθέτουν μια ιστορία με βάση αυτό που έχουν ζωγραφίσει.


10. Από το παραμύθι στη χρωματική απεικόνιση των ηρώων

Τα παιδιά ακούνε ένα παραμύθι  και στη συνέχεια επιλέγουν ένα χρώμα για ν’ απεικονίσουν κάθε ήρωα. Αφού χρωματίσουν το πλαίσιο που αντιστοιχεί σε κάθε ήρωα, δικαιολογούν την επιλογή του χρώματος που διάλεξαν με επιχειρήματα. Π.χ. «Διάλεξα το μαύρο γιατί ο γίγαντας ζει σε σκοτεινή σπηλιά».


11. Από την… «μουτζούρα» στην αφήγηση

Τα παιδιά αφήνουν τους μοχλούς τους ελεύθερους και ζωγραφίζουν ένα αφηρημένο σχήμα, αυτό που τα ίδια αποκαλούν ως «μουτζούρα». Στη συνέχεια, χρωματίζουν ένα ένα τα κομμάτια της ζωγραφιάς τους με διαφορετικά χρώματα. Αφού χρωματίσουν όλο το σχήμα, δημιουργούν μια ιστορία, δίνοντας στο κάθε χρώμα από ένα ρόλο.


12. Χαράσσω μορφές και αφηγούμαι

Τα παιδιά χρησιμοποιώντας ένα ξυλάκι, χαράσσουν πάνω στο γυαλόχαρτο μορφές όπως θα ζωγράφιζαν πάνω στο χαρτί με μαρκαδόρους. Στη συνέχεια, αφηγούνται την ιστορία που έχουν δημιουργήσει.


13. Από το τραγούδι στη χρωματική αποτύπωση

Τα παιδιά τραγουδάνε τα τραγούδια απ’ τη γιορτή της Άνοιξης. Διαβάζουμε τους στίχους και στη συνέχεια τα παιδιά ζωγραφίζουν τις εικόνες που μας δημιούργησαν τα τραγούδια. Τα παιδιά μιλάνε για τις ζωγραφιές τους, δίνοντας ταυτόχρονα και μια συνέχεια στην ιστορία που μας περιγράφουν τα τραγούδια.




Ποιητικές δημιουργίες

Τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά σε επαφή με τη μορφή που έχουν τα ποιήματα. Το 1ο στάδιο περιλάμβανε την ανάγνωση 3 ποιημάτων με την ίδια θεματική (σπίτια στο χωριό).
Το 2ο στάδιο αφορούσε στην αποτύπωση των εικόνων από τα ποιήματα στο χαρτί.


Το 3ο στάδιο ήταν η δημιουργία ποιημάτων από τα παιδιά, είτε ομαδικά είτε ατομικά.


Δημιουργία ποιήματος με ομοιοκαταληξία

Κινούμαστε σε όλους τους χώρους του σχολείου, παίρνοντας έμπνευση από διάφορα αντικείμενα γύρω μας. Σε 1ο στάδιο διαβάζουμε ποιήματα με ομοιοκαταληξία και στη συνέχεια, παίζουμε παιχνίδι με λέξεις που «ακούγονται το ίδιο», όπως λένε χαρακτηριστικά τα παιδιά. Στο τέλος, φτιάχνουμε και τα δικά μας ποιήματα (ομαδικά και ατομικά) με ομοιοκαταληξία.


Φωνολογικά παιχνίδια

Τα παιδιά παίζουν με τη φωνολογία των λέξεων δημιουργώντας ιστορίες. Παίρνοντας τα αρχικά γράμματα λέξεων, βρίσκουν διάφορες άλλες λέξεις που ξεκινούν με το ίδιο γράμμα και συνθέτουν μια ιστορία με αυτές τις λέξεις.


Πρόκειται για τις πρώτες προσπάθειες των παιδιών να αποδώσουν νόημα στις σκέψεις τους αποτυπώνοντάς τις με μια εικόνα ή ένα σύμβολο ή το αντίστροφο. Δηλαδή από μια εικόνα να προσπαθήσουν να διηγηθούν μια ιστορία. Μπορεί να μην ξέρουν ακόμα να γράφουν αλλά σκοπός μας ήταν να προσπαθήσουν τα παιδιά να συλλογιστούν και να εκφραστούν, δίνοντας νόημα και μορφή στη σκέψη τους.
























Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου